A ESTHER MOYA LE ROBARON UNA MEDALLA
ESTHER MOYAS' MEDAL WAS STOLEN FROM HER
ON A VOLÉ UNE MEDAILLE A ESTHER MOYA
A L'ESTHER MOYA LI VAN ROBAR UNA MEDALLA

aesthermoyalerobaronunamedalla.tumblr.com

A project trying to merge architecture, actresses, gymnasts and synchronised swimmers.
And their routines, the routines: daily/ordinary
.
the result: a stage/audiovisual piece generated from the space
a tribute
to actresses, to gymnasts/swimmers who are actually actresses and whose sports, although sometimes unnoticed, are art.
to Esther Moya

/
During Sydney 2000 Olympic Games, Esther Moya led the Spanish women’s national gymnastics team to 4th position* during the team finals.The best position of Spanish Gymnatics ever in history /women or men/. Once again achieved by women.
Classified for both Floor and Vault final /with the best score on VT of all the gymnasts/, she unfortunately got two fourth places on both events. On Vault, due to a personal error but that wasn’t the case on the Floor. A low score from the judges and a deduction not made** to Simona Amanar (another gymnast) moved her off the podium. The ‘boos’ from the pavilion towards her score were considerable.
The 25th of September 2000, Esther Moya’s medal was stolen from her.

*during the Games the Spanish team was 5th but it was later discovered that the Chinese team had lied about the age of one of their gymnasts and was disqualified

**she got a deduction for stepping out from the floor but not for the extra step out of balance she made on the tumbling pass.

/
What if the structure of the play emerges from the architecture?
The context is what delimits a project in architecture so, why don’t we use the architecture to boost the actions. This is what happens when a gymnast’s exercise is delimited by the specific event/pool where she is performing.
The space becomes the artistic starting point, generating events. The drama is born after construction, deeply connected to it.

ARCHITECTURE is not as much about construction but about SPACE
Creating ARCHITECTURE implies rearranging spaces in order to create a sequence.
Editing CINEMA implies rearranging fragments in order to create a sequence.
ARCHITECTURE is the sum of spaces and spatial relationships that take place within them.
ACTORS take an active part in the construction of those spatial relationships.
ACTORS are to SCENE what USERS are to the space generated by ARCHITECTURE.
.
a collection of haikus
Tracking shots, choreographs, details, whispers.

a coincidence
Gymnasts’s exercises are called routines.
Routines trained, rehearsed again and again. As a daily routine, executed almost every day.
As the act of eating could be.

/
The subjective opinion of the judge /voyeur/. The identity of the one who's judged.
I can't stop asking myself why this is a sport, and why is it valued by the opinion of judges
-Pepe Ballesteros (on syncrhonized swimming)

^

Un proyecto que intenta combinar la arquitectura, las actrices, las gimnastas, las sincronizadas
y sus rainas, las rutinas: diarias/ordinarias
.
el resultado: piezas escénicas o audiovisuales generadas desde lo espacial.
un homenaje
a las actrices, a las gimnastas/nadadoras que son actrices y cuyos deportes, aunque algunos no lo sepan, son arte.
a Esther Moya

/
Durante los Juegos Olímpicos de Sydney 2000 Esther Moya lideró al equipo español femenino de gimnasia artística hasta la cuarta posición* en la final por equipos.
La mejor plaza de la gimnasia española /mujeres u hombres/ en la historia. Lograda por mujeres.
Clasificándose para las finales individuales de salto y suelo /con la mejor nota en salto de todas las finalistas/, tuvo que conformarse con una cuarta plaza en ambos aparatos. En salto debido a un error personal, pero no así en suelo. Una mala puntuación de los jueces y una penalización no computada** a Simona Amanar la apearon del podio.
La pitada del pabellón hacia su baja puntuación fue monumental.

El 25 de septiembre de 2000 a Esther Moya le robaron la medalla.

*durante los Juegos fueron quintas pero se descubrió que el equipo chino había falsificado la edad de una de las participantes y fue descalificado.
**descontándole las jueces únicamente la décima por haberse salido, y no otra más por el paso extra.

/
¿Qué ocurre si la estructura drmática surge desde la arquitectura?
Así como las variables de contexto van acotando un proyecto arquitectónico, es ahora la propia arquitectura la que acota la escena al igual que ocurre cuando un ejercicio de una gimnasta está acotado a una aparato o a una piscina específica en el que ella desarrolla su propuesta

La ARQUITECTURA es más sobre ESPACIO que sobre lo construído.
Crear ARQUITECTURA consiste en reordenar espacios para crear una secuencia.
Montar CINE consiste en crear una secuencia desde perspectivas o fragmentos.
La ARQUITECTURA es el conjunto de espacios y de relaciones que en ellos ocurren.
El ACTOR construye ese conjunto de relaciones espaciales.
El ACTOR es al espacio ESCÉNICO lo que el usuario al espacio generado por la ARQUITECTURA.
.
una coleccón de haikus
Planos secuencias, coreografías, detalles, suspiros.

una coincidencia
A los ejercicios que realizan las gimnastas se les llama rutinas.
Rutinas entrenadas una y otra vez, como cualquier rutina diaria, ejecutada casi diariamente. Como la rutina del comer.


/
La opinión subjetiva del que juzga /voyeur/. La identidad del juzgado.
no puedo dejar de preguntarme porque esto es una disciplina deportiva, y porque se permite que se value con la opinon de jueces
-Pepe Ballesteros (sobre natación sincronizada)