1 of 2  Previous | Next

ESTIGMA
London + Madrid, 2019
DT ESPACIO ESCÉNICO
-
credits
A Esther Moya le Robaron una Medalla
direction + performance / dirección + performance Luis Amália
written by / escrita por Adam Zmith y Luis Amália
with texts by / con textos de Xavier Bas
& the collaborations of / y las colaboraciones de Ágata Ahora, Carlota Mir
assistants on 'mise èn scene' + performance / ayuda en la 'mise en scène' Óscar Hernández Tristancho + Alice Esmé, Blanca Gómez Terán, Marta de las Heras, Kace Monney, Lux Nieve, María Núñez, Ángela Peralta + Sophie Tergeist
objects designed & produced by / texto + dirección + reparto Saro Mixcoatl
table designed by / mesa diseñada por Marta Jarabo y Ana López Sánchez-Vegazo
-produced with / producida junto a Guillermo Diego
stools by / taburetes de Mecedorama
photography by / fotografía Luis Kevin Paraíso
animations by / animaciones de Mathieu Cadelo
assistant in gymnastics concepts / asitente en conceptos gimásticos Miriam Peña Riquelme
poster image by / imágen de portada Oscar Nao

- -

Luis is preparing to compete in the floor event at the women’s artistic gymnastics. But he can’t stop thinking about Ingrid Bergman’s lines from the film Autumn Sonata. His life is confusing, his identity fragmented and his back covered in hair.

Wolf jump, sheep jump, cartwheel, flip cartwheel, arabian, Korbut flip, down to the beam.

A gymnastics routine is corrupted into an Oscar-nominated performance. A man’s hair grows in the wrong place. The rhythm of life tells you which toilet to use.

(BEEP)

This means you have 10 seconds to finish. You’re sweating. You’re good enough. You have to do this, these moves, quickly, beautifully, and—(breath)—without showing the hair on your back.

(BLACK)

Estigma is an intimate portrayal of a loser. Exploring my identity, my obsessions over a forgotten gymnast, and pretending to be… Ingrid Bergman.

^


Luis se está preparando para competir en la final de suelo de gimnasia femenina. Pero no puede para de pensar en Ingrid Bergman y su interpretación en ‘Sonata de Otoño’. Su vida es confusa, su identidad, fragmentada; y su espalda, tiene pelo.

Wolf jump, sheep jump, Voltereta lateral, volteo, arabian, salto Korbut, de vuelta a la barra.

Una rutina gimnástica corrompida y pervertida hacia una interpretación que fue nominada a un Oscar. El pelo de un hombre que crece en el lugar equivocado. El ritmo de la vida te dice qué baño has de utilizar.

(BEEP)

Esto significa que tienes 10 segundos para ejecutar la salida. Estás sudando. Eres suficientemente bueno. Tienes que hacerlo, tienes que realizar todos estos movimientos, rápido, de forma bella, y—(respira)—sin mostrar los pelos de tu espalda.

(BLACK)

Estigma es el retrato de un perdedor. Explorando mi identidad, mis obsesiones acerca de una gimnasta olvidada, y pretendiendo ser… Ingrid Bergman.