LUIS AMÁLIA
BREIF ENCOUNTER

Amazed and deeply moved by Ingrid Bergman, Bette Davis, Katharine Hepburn or Paul Newman’s works which feed my passion ever since I can remember. I began to materialise my acting seeds when I enter Cain Teatro where I got involved at different creative levels. There I discover Becket, Ionésco, Lillian Hellman and Rodrigo Gracía [I already knew Tennesse Williams].

I co-fund the performing arts collective/artistic roots 'El Hijo Tonto' and the action/performance laboratory ‘Tostada es Pan’. In parallel, I studied and finished Architecture in Madrid’s School of Architecture with honours.

I’m fascinated by the language of movies and the scenic atmosphere. Über-fan of silence , the bizarre situations, the ordinary daily life bizarre situations which start not to be that bizarre, synchronized things and gymnastics. All, in order to generate linked happenings, situations and track-shots. That's why I decided to create the open platform 'A Esther Moya le robaron una medalla' /Esther Moya's medal was stolen from her/.

I studied the MA Screen Acting course at Drama Centre London, always opening new acting boundaries.

I can manage French, have Portuguese notions [although they say I invent everything] and pretend that I speak German. I play the piano and sing Fados. I also film Haikus and both my grandmothers, sometimes.



^

LUIS AMÁLIA
BREVE ENCUENTRO

Maravillado por los trabajos de Ingrid Bergman, Bette Davis, Katharine Hepburn o Paul Newman que alimentan mi pasión desde que tiene uso de razón, comienzo a materializar el germen actoral de forma más constante cuando entro en Caín Teatro, participando en los montajes del grupo a distintos niveles.

Descubro a Beckett, Ionesco, Lillian Hellman y Rodrigo García [a Tennesse Williams ya lo conocía]
Co-fundao e intervengo en plataformas de investigación teatral como 'El Hijo Tonto' y Tostada es Pan. En paralelo, estudio arquitectura en la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid obteniendo con mi Proyecto Fin de Carrera una matrícula de honor y diversas menciones.

Estoy completamente fascinado /a la limón/ por el lenguaje cinematográfico y la atmósfera escénica. Fan total del silencio, el tiempo rutinario/ordinario, las situaciones bizarras cotidianas que dejan de ser tan bizarras, la natación sincronizada y la gimnasia. Con todo ello intento generar piezas o situaciones o planos secuencia.
Es por esto que decide abrir una línea de investigación llamada 'A Esther Moya le robaron una medalla'.

Estudié el MA Screen Acting en el Drama Centre London, siempre expandiendo mis fronteras actorales.

Poseo nociones básicas de francés, dicen que me invento el portugués y parece que hablo alemán pero no es cierto. Toco el piano y canto fados. Grabo Haikus y a mis abuelas, a veces.